Klantverhaal van Myra Staes

fit20 3 jaar
‘Ik durf nu in de zomer in mijn bikini uit mijn ligstoel komen.’

Ik ben nooit sportief geweest en heb eigenlijk nooit iets aan sport gedaan, behalve 1 uurtje per week damesturnen.

Ik heb geen overgewicht, maar mijn lijf is al jaren veel te mals en slap (ik ben 56). Mijn billen wiebelen als ik stap en in mijn armen had ik geen kracht. Ik droeg praktisch nooit een lange broek omdat je dan telkens die kwabben ziet als je stapt. Ik liep dus ook nooit rond in een short en wanneer ik een bikini aan had, voelde ik me ook niet op mijn gemak (ik doe altijd een kleedje over mijn bikini als ik even naar ons kamer ging; dat is meestal in een klein hotel met max. 3 kamers en het was geen 100 m). Ik begon altijd met goeie moed aan iets van sport maar ‘te weinig tijd, geen goesting, moe, nog te veel werk… ’, maakten dat ik het altijd heel snel opgaf.

Toen een vriend toevallig vertelde over fit20, wou ik ook dat nog eens proberen. 20 minuten per week kon er wel af. Ik vond het wel niet goedkoop. Mijn man die nogal kritisch is voor iets dat zou kunnen werken op 20 minuten, hij gelooft niet zo in dat soort wondermiddeltjes, onderzocht de website in detail en was toch nogal snel overtuigd en stimuleerde me om het toch te doen. Wat de prijs betreft, zei hij mij dat je beter op voorhand geld kunt uitgeven om je lichaam gezond te houden dan het nadien te moeten uitgeven aan dokters.

Ook mijn osteopaat, die vooral niet voor manipuleren is en nogal subtiel te werk gaat, was positief.

We zijn een jaar verder en mijn afspraken staan gepland. Als ik een keertje niet kan, zoekt de coach mee naar een ander moment.

Wat maakt dat ik het volhoud?

- een persoonlijke coach die je aanmoedigt om net over je grens te gaan

- ik heb al jaren nekklachten, maar doordat de coach veel aandacht besteed aan de correcte techniek, helpt het om niet op je nek te trekken, waardoor je ook veilig durft om over die grens te gaan.

- de coachen weten goed waar ze mee bezig zijn, ze zijn duidelijk goed onderlegd

- de coachen geven soms extra tips om eens een oefening thuis te doen

- ik heb dit jaar gehad dat er een ademhalingsspier pijn deed (ik was ongerust, want wist op dat moment nog niet dat het gewoon kinkhoest was). Mijn coach nam de tijd om naar mijn verhaal te luisteren, mij gerust te stellen, vragen te stellen van waar de pijn precies zat). Zij paste de oefeningen aan, zodat we zeker niets zouden forceren. En dat stelt me zo gerust…. Normaal gezien zou je een paar weken afzeggen, maar doordat de coachen weten waar ze mee bezig zijn, het programma ook aanpassen, begripvol en lief zijn, kom je gewoonweg graag.

- het is er rustig (geen passage van mensen die constant binnen kijken) en ik voel me op mijn gemak (je mag blazen, zuchten, rare gezichten trekken, …)

- 20 minuten even goed focussen en klaar, geen gedoe met omkleden, altijd parkeerplaats.

- na een fitnesbeurt: voel ik me altijd opgewekt, energiek, vol zelfvertrouwen, mijn lijf tintelt het eerste half uur nog na. Dat is echt een tof gevoel.

Sommige mensen zeiden vroeger tegen mij: ‘na het joggen, dan voel je je zo anders, dat voelt dan zo goed’. Bij mij was dat nooit. Dat was afzien en daarna, tja, dat voelde niet slecht of zo, maar dat was niet zo voelbaar. Of zoals die van Start to run zegt: ‘er komen endorfines vrij’.

Awel, nu begrijp ik dat pas. Ik kan dat moeilijk verwoorden, maar je hebt nadien precies een boost van …. ‘ah, mijn lijf, ik mag dankbaar zijn, ja, ik voel mij gewoon goed in mijn vel daarna’ (ik heb dat niet echt elke keer maar meestal toch). Het meest voelbaar is dat als je overdag komt, dan heb je daar de hele dag geniet van. En dat terwijl natuurlijk na een fitnesbeurt niet ineens je lijf strakker is.

- Het belangrijkste vind ik voor mezelf dat ik terug meer zelfvertrouwen heb gekregen.

Ik durf nu in de zomer in mijn bikini uit mijn ligstoel komen.
Ik ben zelfs twee keer gaan wandelen in een short deze zomer.

Mijn man en collega’s zien het verschil tussen vroeger en nu en voor mij is het voornamelijk het gevoel, denk ik, van het kan niet anders dan verbeterd te zijn.

In mijn armspieren heb ik opvallend meer kracht; als ik vroeger bij damesturnen vanuit plank plat op onze buik moest gaan liggen, viel ik als een blok op de grond; ik kon dat gewoon niet tegenhouden, terwijl ik dat nu gecontroleerd kan. Ik ben dan zo fier op mezelf dat ik dat kan.

Dus ja, ik kan het wel aanraden.

Mira Staes